نور

شهر نور کجاست و چه ویژگی هایی دارد ؟

فهرست مطالب

نور را بشناسیم و بدانیم که در کجا واقع شده است ، بدون شک، شهر نور یکی از زیباترین و معروف‌ترین شهرهای استان مازندران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان نور واقع شده است. وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان در کنار طبیعت بکر و زیبا از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و معروفیت این شهر در بین گردشگران ایرانی و خارجی شده است. به همین دلیل هر ساله افراد زیادی به قصد خرید ویلا در نور و یا اجاره ویلا در نور و یا خرید زمین و سایر مستغلات به این منطقه سفر می کنند.

شهر نور در قدیم به نام های رستمدار و سولده هم معروف بود که به مروز زمان تغییر و به نام امروزی نور تغییر یافت. این شهرستان از 4 ناحیه ناتل ، بلده ، تمیشان و ماهان تشکیل شده بود. و زبان مردم نور طبری با گویش کجوری می باشد.

در حال حاضر نور دارای 232 نقطه روستایی و 5 ناحیه شهری شامل : نور ، رویان ، چمستان ، بلده و ایزدشهر می باشد.

یکی از مهم ترین دلایل افزایش محبوبیت این شهر در بین گردشگران، وجود دو پدیده ی زیبای طبیعی یعنی جنگل و دریا است. در واقع با خرید ویلا در نور می توان هم از طبیعت زیبای جنگلی شما و هم جاذبه های دیدنی ساحلی این منطقه لذت برد. چرا که دید جنوبی این شهر به سمت جنگل های هیرکانی و کوه های پوشیده از درختان انبوه و کهنی است که قدمتشان به دوره های دوم و سوم زمین شناسی می رسد می باشد و دید شمالی این شهر به سوی دریای زیبای خزر است.

فاصله شهر نور با تهران و شهرهای دیگر

شهر نور توسط دو جاده ارتباطی هراز و چالوس به تهران منتهی می شود. شهرستان نور از نظر گستردگی از سواحل دریای خزر تا رشته کوه های البرز با تنوع آب و هوایی ساحلی جنگلی و کوهستانی یکی از جذاب ترین و خوش آب و هوا ترین شهرستان های استان مازندران می باشد.

سفر به شهر نور

تمام مردم کشور، شهرهای شمالی را با طبیعت ها و جاذبه های طبیعی و بکر شان می شناسند. شهری را در استان های شمالی نمی توان پیدا کرد که اثری از درخت یا جنگل و یا دریا در آن ها نباشد. تمام شهرهای شمالی کشور ما مملو از جاذبه های طبیعی فوق العاده زیبا هستند. جاذبه ها و فضاهای سبزی که هر شخصی با دیدن آن ها شاداب می شود و انرژی مثبت روحتان را چندین برابر می کند. شهر نور نیز مانند سایر شهرهای شمالی، از این قاعده مستثنی نمی باشد.

این شهر پر از جاذبه های طبیعی جذاب و خارق العاده است پس اگر اهل مسافرت، خصوصا از نوع سفرهای ماجراجویی هستید این شهر، بهترین گزینه برای شما می باشد. یکی از زیباترین و جذاب ترین جاذبه های طبیعی این منطقه، دریاچه‌ی الیمالات است که در دل جنگل واقع شده است. زیبایی این دریاچه به قدری است که گویی جنگل را در آغوش گرفته است.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی حفاظت شده نور  با 4000 هکتار وسعت و درختان قدیمی در منطقه شهر نور واقع شده است و هر ساله و در اکثر روزهای سال پذیرای مهمانان در دامان طبیعت می باشد و این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی برای مسافران نیز می باشد.

مناطق گردشگری و تفریحی در نور

شهرستان نور با توجه به گستردگی و تنوع آب و هوا و موقعیت های زیست محیطی و طبیعت خدادادی دارای مناطق تفریحی طبیعی و توریستی زیادی می باشد. در بخش جنگلی شهر نور پارک های جنگلی و جنگل های هیرکانی قدیمی که برای مثال پارک جنگلی نور مساحت آن به 4000 هکتار می رسد. سواحل ماسه ای و زیبای شهر نور که هر ساله پذیرای مهمانان زیادی از سراسر کشور می باشد. آبشار ها و رودخانه های طبیعی بزرگ و کوچک زیادی در منطقه نور قرار دارد که معروف ترین های آن آبشار آب پری   می باشد. و در میان دریاچه ها هم سد خاکی یا دریاچه الیمالات در دل جنگل با زیبایی های آن در فصل پاییز و بهار هر بیننده را جذب زیبایی های خود می کند.

دریاچه و یا سد خاکی الیمالات که در 5 کیلومتری شهر نور در مسیر جاده چمستان به نور واقع شده است و فاصله آن هم از جاده اصلی نور به چمستان حدود 3 کیلومتر می باشد.

موقعیت جغرافیایی نور

شهرستان نور یک منطقه ساحلی بوده که با ادامه دادن جاده ساحلی از طرف مشرق شهر می توانید به آمل و از غرب به چالوس و نوشهر برسید. هم چنین نور از شمال به دریاچه خزر منتهی شده و از جنوب به استان البرز و شهر هایی هم چون چمستان ختم شود. موقعیت جغرافیایی شهرستان نور به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباط با شهر ها و جاذبه های دیگر مهم بوده و به عنوان یک شاه راه ارتباطی عمل می کند به همین دلیل در گذشته های دور نیز کاربردی بوده و بسیار مهم تلقی می شده است.

تاریخچه نور

شهرستان نور دارای قدمت بالایی بوده و در صدر اسلام ناتل نامیده می شد. ناتل نامی بود که به این شهر به دلیل قرار گرفتن بین آمل و چالوس داده شده بود و ناتل در گذشته در طبرستان قرار گرفته بود. در اکثر اسناد تاریخی به جا مانده از تاریخ مربوط به شهرستان نور، از ناتل به عنوان یک ناحیه ای یاد شده که سرسبز و دارای علما و فاضلان زیادی بوده است. از دیگر نام هایی که بر این منطقه گذاشته بودند می توان به رستمدار و سولده اشاره نمود که با گذشت زمان نام نور را از رودخانه نور برداشتند و بر این منطقه نهادند. سه بخش در این شهرستان وجود دارد که شامل مرکزی، بلده و چمستان می شود. در ناتل و در دوره های مختلف تاریخی قصر هایی ساخته شد که از بین آن ها می توان به حسام الدوله اردشیر باوندی که از اسپهبدان باوندیان طبرستان بود اشاره کرد.

آب و هوای نور

اقلیم حاکم بر این منطقه از شمال همانند اکثر مناطق خطه شمالی کشور مرطوب و معتدل می باشد. آب و هوای شهرستان نور از اوایل بهار تا تابستان شورع به مرطوب شدن کرده و در ماه های گرم تر تابستان رطوبت به اوج خودش می رسد. در تابستان ها دمای هوا به بیش از 35 درجه می رسد و در زمستان ها دمای هوا از 2- درجه کمتر نمی شود. میزان رطوبت هوا در ماه های سرد و به خصوص در زمستان به کم ترین مقدار می رسد و در تابستان تحمل شرجی شدن و رطوبت هوای حاکم بسیار سخت است.

غذاهای محلی نور

اگر شهر نور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کردید بهتر است در مراجعه به این شهر از طعم غذاهای محلی آن که در غذا خوری ها یا رستوران های مختلف سرو می شوند نیز بچشید. این غذا ها به دلیل استفاده از مواد تازه و اصیل بسیار خوش مزه می باشند و افراد زیادی را برای تجربه بارها و بارها مشتاق می کنند. از جمله غذا های محلی نور شامل مواردی هم چون مرغ ترش، کباب ترش، کال کباب، بادمجان کباب، نازخاتون و… می شود که در رستوران های هتل ها یا اقامتگاه های بومگردی و هم چنین انواع رستوران های درون شهر به خصوص رستوران های محلی سرو می شوند. در ادامه به معرفی چند مورد از بهتر ین رستوران هایی که می توانید برای میل کردن غذا های محلی یا ایرانی به آن ها مراجعه کنید را معرفی خواهیم کرد.

سوغات شهرستان نور

یکی از مواردی که در یک سفر برای افراد زیادی در اولویت می باشد، خرید محصولات مورد نظر و یا تهیه سوغات برای عزیزان می باشد. شهرستان نور همانند دیگر شهر های مازندران دارای محصولات و سوغات مختلفیست که توسط مردم بومی درست شده و کار دست عده ای از افراد است که برای کسب درآمد و نشان دادن هنر خود به دیگران روی به این حرفه آورده اند.

از جمله سوغاتی که در این شهر می توانید تهیه نمایید شامل مواردی هم چون لاون (چادر شب)، حصیربافی، ظروف سفالی، صنایع دستی مختلف، لاک تراشی (ساخت کارهای مختلف چوبی مثل قاشق)، نمد مالی، شمد (نوعی روانداز) و… می شود. هم چنین دیگر مواردی مثل سبزیجات محلی، مربا، ترشی های مختلف، مرکبات و ماهی های تازه نیز می تواند به دلیل ارگانیک بودن مورد استفاده شما قرار بگیرد.

شعرا و بزرگان نور

در 5 کیلومتری شهر بلده از توابع شهرستان نور روستای زیبای یوش زادگاه شاعر بزرگ نیما یوشیج قرار دارد که نیما اسفندیاری ملقب به نیما یوشیج پدر شعر نوی ایران بوده و جز افتخارات منطقه نور و ایران می باشد.

آب گرم لاویج نور

آب گرم لاویج در منطقه نور قرار دارد این منطقه هم از نظر طبیعت و هم حوضچه های آب گرم معدنی آن زبان زد خاص و عام می باشد. این منطقه زیبای کوهستانی با روستاهای زیبای اطراف هر سال میزبان مهمانان زیادی از سراسر دنیا می باشد.

سرمایه گذاری خرید ویلا و آپارتمان در نور

با همه توضیحات بالا که بخش کوچکی از امکانات طبیعی و شهری و منطقه شهرستان نور می باشد و با توجه به نزدیکی دریا و حد وسط قرار گرفتن بین دو جاده اصلی که به تهران ختم می شود و نوع ساحل شهر نور در این منطقه شهرک های ویلایی و مجتمع ها و برج های زیادی قرار دارد چنانچه خرید ویلا در نور و یا خرید آپارتمان در نور و خرید زمین در نور رونق خاص خود را دارد و ارزش افزوده تمامی خرید مستغلات در منطقه نور همیشه بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران این منطقه داشته است .

 

برای خرید ویلا یا زمین در شهر نور می توانید با کارشناس حرفه ای در زمینه املاک ، نوید قزوینی در ارتباط باشید . نوید قزوینی مدیریت مجموعه نوید ملک می باشد که دارای چندین سال سابقه در امر فروش انواع ویلا و زمین مشغول فعالیت می باشند . برای ازتباط بیشتر و آشنایی با شهر نور و خرید ویلا در این شهر زیبا می توانید با ما در تماس باشید .

Views: 72

پیام بگذارید

 

مقایسه املاک

مقایسه کنید (0)